پایگاه اینترنتی مشاوران زمیل/سید ابوالفضل حسینی

اگر نیت یکساله دارید گندم بکارید ،اگر نیت ده ساله دارید درخت بکارید ،اگر نیت صدساله دارید انسان تربیت کنید

پایگاه اینترنتی مشاوران زمیل/سید ابوالفضل حسینی

اگر نیت یکساله دارید گندم بکارید ،اگر نیت ده ساله دارید درخت بکارید ،اگر نیت صدساله دارید انسان تربیت کنید

پایگاه اینترنتی مشاوران زمیل/سید ابوالفضل حسینی

مراجعین به این سایت ضمن استفاده از مطالب سودمند،اخلاقی ،مشاوره،مذهبی ،اعتقادی و.....می توانند از پژوهشهای علمی که در قسمت ( پیوند ها ی روزانه با عنوان تحقیقات علمی خودم ) موجود است استفاده نمایند وسوالات خود را برای راهنمایی و مشاوره از مدیر سایت در قسمت نظرات ثبت نموده یا به پست الکترونیک ایشان که آدرس آن در تماس بامن موجود است ارسال نموده و جواب آن را دریافت نمایند., ویا برای مشاوره حضوری یا تلفنی هماهنگ کنند

پیام های کوتاه
آخرین نظرات
نویسندگان

 

سفارش سید علی قاضی برای سالکان :

 حدیثی از امام جعفر صادق (ع) که مرحوم مجلسی در بحار الانوار آورده و مرحوم میرزا علی قاضی به مریدان و شاگردان خود دستور می داد آن را بنویسند و هفته ای یکی دوبار آن را مطالعه کنند .  آن سفارش به نُه چیز است : سه تای اول مربوط به تأدیب نفس :  1-  آنکه مبادا بدون اشتها چیزی بخوری که در انسان ایجاد حماقت و نادانی می کند . 2- اگر گرسنه بودی از حلال بخور 3-  نام خدا را موقع خوردن ببر

سه تای بعدی مربوط به صبر و بردباری است : 1-  کسی به تو بگوید : یکی بگویی دَه تا می شنوی ! به او بگو اگر دَه تا هم بگویی  یکی نمی شنوی  . 2- اگر کسی تو را ناسزا گوید به او بگو : اگر در آنچه که گویی راست باشد از خدا می خواهم خدا از من در گذرد و اگر دروغ گویی از خدا می خواهم تا از تو در گذرد . 3- اگر کسی تو را تهدید به فحش و ناسزا کند به او بگو : من در باره ی تو خیر خواه  می باشم و مراعات تو را می کنم .

سه تای بعدی راجع به علم است : 1-  آنچه را که نمی دانی از علما بپرس . 2- چیزی از علما مپرس که آنها را به لغزش افکنی و یا از روی امتحان آنها باشد . 3- از فتوی دادن بپرهیز همانطور که از شیر درنده فرار می کنی .[26]

سفارش آقای بهجت به سالکان :

1 نصیحت در جزئیات است و موعظه در کلیات و جزئیات . نا شناس ها همدیگر را نصیحت نمی کنند .

2-  به آنچه می دانید عمل کنید و در آنچه نمی دانید احتیاط کنید تا روشن شود . اگر روشن نشد بدانید که بعض ِ معلومات را زیر پا گذاشته اید . طلب موعظه از غیر عامل ، محل اعتراض است . قطعاً مواعظی را که شنیده اید و می دانید ، عمل نکردید و گرنه روشن بودید .

3- همه می دانند که رساله ی عملیه را باید بنگرند و بخوانند و بفهمند ، و تطبیق عمل بر آن نمایند . و حلال و حرام را با آن تشخیص دهند . پس نمی توانند بگویند : ما نمی دانیم چه بکنیم و چه نکنیم

4- کسانی را که به آنها عقیده دارید نظر به اعمال آنها نمائید ، آنچه می کنند از روی اختیار بکنید و آنچه نمی کنند از روی اختیار نکنید . این از بهترین راه های وصول به مقاصد عالیه است . مواعظ عملیه بالاتر و مؤثر تراز مواعظ قولیه است .[27]

5- از واضحات است خواندن قرآن در هر روز و ادعیه مناسب اوقات و امکنه در تعقیبات و غیر آنها و کثرت تردد در مساجد و زیارت علما و صُلحا و هم نشینی با آنها ، از مرضیّات خدا و رسول الله است و باید روز بروز مراقب زیادتی بصیرت و اُنس به عبادت و تلاوت زیاد باشد .

برعکس ، کثرت مجالس با اهل غفلت ، مزید قساوت و تاریکی قلب و هراس و دوری کردن از عبادت و زیارت است . از این جهت است که احوال حسنۀ حاصله از عبادات و زیارات و تلاوت ها ، به سبب مجالست با ضعفا در ایمان به سوء حال و نقصان مبدّل می شوند . پس مجالست با ضعیف الایمان در غیر اضطرار و برای غیر هدایت آنها سبب می شود که نه تنها ملکات حسنه ی خود را از دست بدهد بلکه اخلاق فاسده ی آنها را یاد بگیرد .

6- از واضحات است که ترک معصیت در اعتقاد و عمل و بی نیاز می کند از غیر خدا . ( همه به خدا محتاج هستند و خدا به هیچکی محتاج نیست . )

بعضی گمان می کنند که ما از ترک معصیت عبور کرده ایم . غافلند از اینکه معصیت اختصاص به کبائر معروفه ندارد .بلکه اصرار بر کناهان کوچک نیز خود گناه کبیره محسوب می شود . مانند نگاه تند به به مطیع به منظور ترساندن و تبسم به گناهکار برای تشویق اعانت بر معصیت است .

 7 - محاسن و مفاسد اخلاق شرعیه در کتب و رسائل عملیه نوشته شده است . دوری از علما و صلحا سبب می شود که سارقین دین ، فرصت را غنیمت بشمارند و ایمان و اهلش را به بهای ناچیز بخرند .

دستور العمل مرحوم علامه قاضی طباطبایی :

1- سالک بطور اعتدال در بین مردم زندگی کند . و از افراط و تفریط بپرهیزد و در صراط مستقیم حرکت کند . در معاشرت با مردم مقدار ضروری اجتماعی را رعایت کند . ( نخود هر آشی نشود )

2-  هر روز که صبح که از خواب بیدار می شوید تصمیم بگیرید که در انجام اعمال ، رضای خدا را دردر نظر گرفته و به خاطر خدا انجام دهید و کاری که پاداش اخروی نداشته باشد انجام ندهید . و تا شب بر تصمیم خود استوار باشید .

3- هر شب مروری بر اعمال روز گذشته خود داشته باشد و اگر هم خطایی غیر عمد از کسی سر زده سعی کند در روز های دیگر چنین خطایی صورت نگیرد .

4- هر روز ساعتی را با خدای خود خلوت کرده و به ذکر او مشغول شوید . اگر توانستید سه هزار مرتبه ، اگر نشد 1750 مرتبه و اگر هم نشد هزار مرتبه ذکر شریف « لا اله الا الله » را بگوئید . ..

 

دستور العملی از ملا حسینقلی همدانی :

1 کثرت اشتغال به مباهات ، و شوخی کردن بسیار ، و لغو گفتن ، و گوش به اراجیف دادن ، قلب را می میراند .

اگر بی مراقبه مشغول ذکر و فکر شوید بی فائده خواهد یود . اگر چه حال بیاورد . چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد .  گول حالی که ذکر بدون مراقبه می آورد نباید خورد .

2- فرزندم ! همانا دنیا دریایی ژرف است که بیشتر مردم در آن غرق گشته اند . قطعاً ما نیز از آن غرق شدگانیم . همین قدر بدان که دریا نهنگ دارد ، ماهی دارد  ، جانور های عجیبه ی آن بسیار و مهالک غریبه ی آن بیشمار ، جزایر هولناکش زهره ی شیران را آب می کند .کوههای سهمناکش چه بسیار مردمان را نایاب نموده است .اصل و میدان  این دریا از جهل ناشی شده است . و ...  مطیعان خداوند که اقوام گذشته چون عاد و ثمود را نابود کردند در فرمانش هستند و چیزی از قدرت آنها کاسته نشده است . و وصف اوصاف پاکان که پشت پا بر ظواهر دنیا زده اند در توان ما نیست . ما باید در راستای تحکیم ایمان ترک معصیت کنیم. 

3-  لشکریان شیطان چه مفسده ها و آشوب ها که در دل آدمی بر پانمی کنند . کاهی امر به جاه طلبی می کند که به چاهت اندازد و گاهی مال جمع کن تا گرفتار مارت سازد و هردو انسان را به چه نفاق ها و تزویر ها مبتلا سازد . چه خانه هایی که از آنها خراب شده و چه قلب هایی که شکسته و چه خانمان هایی که تارو پودشان از هم گسسته .

4- از اینکه می بینی انجام معصیت در نظرت سهل شده به جهت اموری چند است :

- فکرت را تمام و کمال متوجه دنیا کرده ای .

- عجز و حاجت و فقر جسم مادی خودت را ملتفت نیستی که چگونه بر پاست .

- نعمات هر لحظه به لحظه ی خود را نمی دانی و حال چگونه نعمت او را در معصیتش صرف می کنی .

- تمام شفارشات این بینوا به تو در ترک معصیت است که با عمل به آن به چه جاهای بلند که نمی رسی . اگر خدای نکرده معصیت کردی زود توبه نما دو رکعت نماز به جا بیاور و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن . سر به سجده گذار و در سجده از خدا بخواه که تو را عفو کند .

در وقت خواب شهادت را بخوان و آیت الکرسی را ، یک مرتبه حمد و چهار مرتبه  سوره ی توحید را ، پانزده مرتبه سوره ی قدر و آیه ی شَهِدَ الله ... و استغفار هم مناسب است .

دستور العملی سید احمد طهرانی معروف به کربلایی :

ای برادر ! بعد از وارد شدن در استبصار  و سلوک بر گشتن به حالت اول به منزله ی کفر بعد از ایمان است و وضعش بدتر از کسی است که در این راه وارد نشده است . و موجب نابودی دنیا و حسرت آخرتت خواهد شد .

تضرّع و زاری بدرگاه خدا ولی آن چگونه باید باشد . انسان وقتی خود را در جهنم ببیند دنبال کسی نمی گردد تا در قبال پول برای او آموزش گریه و زاری بدهد . تضرع و زاری در مقابل خداوند آموختنی نیست چه برای مادر فرزند مرده آموزش گریه و زاری نمی دهد و یا برای زن حامله آموزش فرزند زایی .

سالک باید هر شب موقع خوابیدن کلیه ی اعمال روز خود را از بیداری تا آن لحظه مرور کند تا ببیند چه اعمال ناشایست انجام داده تا توبه از آن کند از خود رأیی دست بکشد و بدنبال خدایی نباشد که تسلیم او شود . بلکه خود باید تسلیم خدا شود . . رو به قبله بخوابد چنانکه در قبر گذارند و به مقتضای توان ، خود را آماده برای تسلیم روح خدا کند :

این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست

                                     روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم

دستور العملی از شیخ محمد بهاری همدانی :

سالک باید 1- از انجام گناه خودداری کند . 2- تا آنجا که امکان دارد  از مکروهات و مباهات خود داری کرده و به مستحبات بپردازد.

3- تا حد امکان ترک مباحات کندکه شما را به امور دنیوی مشغول می دارد

4- محبت غیر خدا را از دل خود بیرون کند که مشکل است ولی شدنی است . چنانکه حافظ گوید :

 نیست در لوحدلم جز الف قامت یار

                          چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

5- ترک مجالست کند با کسی که تورا به لهو[28] خوانده واز یاد خدا باز دارد که حضرت عیسی  (ع) فرموده : مجالست کنید با کسی که خدا را به یاد شما می اندازد 

6- پس ای عزیز برنامه ریزی داشته باش و در آن برنامه وقتی برای کسب معاش و وقتی برای رسیدگی به اهل و عیال و زمانی برای خورد و خوراک و استراحت قرار بده .

7- تا آنجاکه امکان دارد اول شب را برای خواب قرار بده تا فیوضات آخر شب را از دست ندهی . و آن هم با طهارت و وضو بخواب .و موقع خوابیدن تسبیح فاطمه زهرا  را فراموش نکنی و دعاهای آمده در کتب را تا حد امکان بخوانی .

اگر شب بیدار شدید بهتر است سجده ای طولانی با ذکر « سبحان ربی الا علی وبحمده » را بجا بیاورید .

اگر هم نتوانید بیدار شوید با وسیله های ممکنه چون ساعت بیدار شوید به نگاه کرده به آسمان و عطمت خلقت و زیبایی آن وضو گرفته و به نماز شب مشغول شوید و به اقتضای وقت تا اذان صبح نماز شب را طول دهید . و تا طلوع آفتاب بجز عبادت و ذکر خدا به هیچ چیزی مشغول نشوید . ذکر هرچه می خواهد باشد و اگر دیدید حالت ذکری جامد (بی روح  معنوی) است آن را رها کرده و ذکر دیگری را شروع کنید و هر عملی که در شما تأثیر بیشتری دارد آن را دنبال کنید فرقی نمی کند چه قرائت قرآن، چه مناجات ، چه دعا ، چه ذکر ، چه نماز ، چه سجده  .

8- پس اول وقت برای کسب معاش به محل کار روید و به کار خودمشغول شوید . ذکر کردن در محل کار و بازار خیلی ثواب دارد . شخص ذاکر در بازار بمنزله ی چراغی است در خانه ی ظلمانی .

9- خود را بی در امور دنیوی مردم داخل مکنید . مردم را دور خود جمع نکنید ، حتی موعظه هم نکنید . فقط اگر منکری از کسی دیدید بطریق خودش آن را برطرف کنید و اگر دیدید که تأثیری نخواهد کرد و یا چیزی گفتید آن را بدتر خواهید کرد به آن کار دست نزنید و کاری نداشته باشید . تا آنجا که امکان دارد با طهارت باشید .

10 - اول آنکه طمع هر چیزی را از سر خود بیرون کنی و به حقیقت به قلبت بگویی که :

 هر که را خوابگه زِدُ و مشتی خاک است

                          گو چه حاصل که به افلاک کشی ایوان را

دوم : کار ها را به تأمل و مشورت انجام دهید

سوم : سعی کنید خشم وغضب بی موقع از شما صادر نشود .چه خشم پرده ای است بر روی عقل تا عقل را کور کند.

چهارم : رازپوش بوده و سرّ خود را پنهان دارید .(کتوم به اصطلاح عرفا) آن رازی است که اگر کسانی آن را بشنوند یا علّت آن را نمی دانند و یا لغو پندارند و باعث فاسد شدن عقیده ی آن می گردد .

پنجم : باید بدانی که نفس ات دشمن توست و هر لحظه که فرصت پیدا کند تو را اغفال خواهد کرد .

ششم : کار ها را با نظم و ترتیب انجام بده

هفتم : در انجام هر کاری توکل بر خدای جل جلاله بکنی .

 

[26]  - کرامات معنوی ، سید عباس موسوس مطلق

[27]  -  امام جعفر صادق (ع ) : کونو دعاه و الی الله به السنتکم

[28] -کاری که نه به دنیای آدمی خیر دارد ونه به آخرت آن


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۲
سیدابوالفضل حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی